Během Motosalonu v Brně si zkušený a oblíbený český cestovatel Jarda Šíma převzal na našem stánku novou atrakci od BMW Motorrad - model F 900 GS, se kterým se chystá na neobyčejné dobrodružství k Růžovému jezeru v Africe.
Jde o první F 900 GS registrované v České republice, a Jarda by s ní absolvuje cestu o délce zhruba 9 000 kilometrů. Kdo zná jméno českého dobrodruha, ví, že se do Afriky ani k Růžovému jezeru nevydává zdaleka poprvé. Toto bude již jeho pětatřicátá cesta do Afriky, a jak sám Jarda poznamenal při slavnostním předávání v Brně: "Kamarádi si ze mě dělají srandu, že neumím jezdit nikam jinam."
Jardovi se Růžové jezero stalo oblíbeným místem a když obdržel od Motocentra Barth novou F 900 GS, rozhodl se právě sem vydat. Pro mnoho lidí, kteří uvažují o nové a vylepšené devítistovce, to bude důležitý test. Od chvíle, kdy byl model představen v září minulého roku, je zřejmé, že BMW bere terén a cestování vážně.
Nová devítistovka je oproti předchozí generaci F 850 GS lehčí o čtrnáct kilogramů a má úplně novou, vyšší a štíhlejší konstrukci, která je vhodnější pro jízdu mimo silnici. Tyto změny jsou podpořeny větším motorem o objemu 895 cm3, který nabízí výkon 105 koní a točivý moment 93 Nm s výrazně zlepšenými parametry ve středním pásmu.
Pokud jde o Jardu, usiluje o dosažení svého druhého milionu najetých kilometrů. Pečlivě si počítá každý ujetý kilometr a každý rok na motocyklech různých značek a na cestách po celém světě zdolá v průměru přes 50 000 kilometrů. "Tohle už je stará písnička," poznamenává k dresu s nápisem 1 750 000 kilometrů. "Nyní je to ještě o trochu víc, momentálně jsem na hranici 1 808 000 kilometrů a doufám, že nová GS mi pomůže dosáhnout mého cíle vytoužených dvou milionů kilometrů."
Zdroj: Motorkari.cz a Facebook Jardy Šímy
Před pár dny se Jarda Šíma vrátil ze své dlouhé cesty Afrikou a toto jsou jeho první dojmy z nového BMW F 900 GS!
"Malé géeso, dá-li se vůbec ještě tento výraz při objemu 900 cm3 použít, sleduji od roku 2008. To začal můj dlouhodobý test motocyklu BMW F 800 GS na 200 000 km, který jsem v jeho závěru prodloužil na čtvrt milionu kilometrů. Už tehdy jsem si motocykl nemohl pro jeho skvělé jízdní vlastnosti vynachválit."
"V roce 2018 jsem si vyzkoušel v Africe nástupce F 850 GS a s najetím 10 000 km po afrických asfaltech a pistách si dokonce v jeho sedle oslavil na severu Afriky svých celkových jeden a půl mega, tedy 1 500 000 km, najetých od roku 1984. Jsem proto šťastný za zapůjčení letošní novinky BMW F 900 GS pro březnovou cestu do senegalského Dakaru, kam každoročně vodím zájemce o tento ikonický kout světa. Za těch 9138 km mnohdy těžkým kamenitým terénem, nebo přes písečné pisty a duny, jsem se přesvědčil, jaký obrovský kus práce odvedli němečtí inženýři. Ta motorka je výkonná, obratná, lehká, parádně ovladatelná a přestože jsem byl upozorněn na tvrdé sedlo, mohu říci, že i pohodlná. To ale také díky skvělým podvozkovým komponentům. Samostatnou kapitolou je zde design, který se povedl na jedničku a člověk si v jejím sedle, tedy spíše ve stupačkách, připadá jako dakarský závodník. To se potom promine i ten nevelký dojezd okolo 250 km. Prostě skvělý motocykl, pro cesty za dobrodružstvím…"