Zkušený český jezdec na čtyřkolce přiletěl s týmem BARTH Racing do Česka. Zdeněk Tůma musel po páté etapě Dakarské rallye odstoupit ze zdravotních důvodů, jeho nohy byly po několika pádech pohmožděné. „Jedno stehno mám celkem v pohodě, na druhém je nateklá boule a bolí to jako sviňa. Není to ještě zahojené, beru prášky na bolest, také přelet nebyl moc příjemný. Jsem rád, že jsem doma,“ prohlásil Tůma, kterého zároveň šokovaly zprávy o české posádce, která nešťastně srazila diváka a incident skončil tragickou událostí. „Tohle se nemělo stát. Všiml jsem si, že v Saudské Arábii je více diváků a jednou byli přímo na trase a musel jsem je objet,“ dodal Tůma.
Závodník z Českého Krumlova odstoupil z Dakaru poprvé v kariéře, v předchozích ročnících pokaždé dojel – v minulém roce dokonce na čtvrtém místě jako nejlepší český jezdec ze všech kategorií. „Nebylo rozhodně jednoduché učinit rozhodnutí o odstoupení, měl jsem z toho slzy na krajíčku pak v ten večer, ale jinak to nešlo,“ potvrdil Tůma, který v letošním ročníku měl několik karambolů. „Je zázrak, že z nich nemám zlomenou nohu. Jednou jsem šel na bok a čtyřkolka ležela na mě,“ popisoval Tůma, který zažil Dakar také v Jižní Americe.
S nohami půjde ještě na prohlídku a stále bude odpočívat. O tom, jestli se bude chtít vrátit na Dakar v příštím roce, jasno ještě nemá. „Rozhodujeme se společně s týmem někdy během jara, když pořadatelé zveřejní trasu závodu. Pokud bude podobná, jako ta letošní, rád bych se příštího ročníku klidně zúčastnil,“ dodal Tůma na Yamaze, který se letos plánuje účastnit domácích maratonských soutěží.
Také Tůma se musel vyhýbat divákům
Ráno po příletu do Prahy se společně se svými týmovými parťáky dozvěděl o tragické události na Dakaru, když po nárazu českého kamionu zemřel divák. Sám Tůma si všiml, že jsou na trase v Saudské Arábii diváci čím dál více odvážnější a nebojí se být u blíž u průjezdu posádek. „V porovnání s předchozími ročníky jich je v Saudské Arábii více, v minulosti jsem potkával na trase hlavně lidi z bivaku nebo místní. Teď tam byly na některých místech davy, které se občas snažil organizátor kontrolovat. Po celou etapu to ale rozhodně není možné,“ dodal Tůma z pardubického týmu BARTH Racing.
Podle něho se diváci orientují hlavně podle stop, ke kterým pak chodí co nejblíže. „Jenže jde třeba o lidi, kteří neznají tolik motorsport a chování závodních vozů. Viděl jsem moment, kdy kamion vyjede dunu a pak z ní sjíždí dolů a to je chvíle, ve které není možné stroj zcela kontrolovat. A tak jeden pilot vjel přímo do diváků, naštěstí jen pomalou rychlostí. Já s tímhle na čtyřkolce problém nemám, protože po se dokážu lidí vyhnout celkem včas,“ popsal zkušený dálkový jezdec, který ale s diváky jeden krizový moment měl. „To se opravdu stalo, kdy mi stáli v trase, tedy přímo v cestě. Musel jsem celou skupinu objet, nevěděl jsem, kudy mám jet.“
Celý Dakar ale není možné zabezpečit. „Každý odpovídá za sebe, není možné si stoupnout za horizont duny. Navíc kamion, buggyna nebo vůz dunu mohou vyjíždět odlišným způsobem, jinou stopou. Nebo se také posádky na duně mohou předjíždět. Není to automaticky tak, že každý jede v té jedné samé koleji.“